perjantai 31. heinäkuuta 2015

Merta edempänä kalassa

Kesäloman (miehen kesäloman) alkajaisiksi pakkasimme perheen autoon ja ajoimme Helsinkiin Vikingin terminaalin eteen odotettua Tukholman risteilyä varten. Jännitystä oli ollut ilmassa jo useamman päivän ajan ja varsinkin pikkuveikka oli aivan täpinöissään, sillä eihän hän enää muistanut kunnolla kahden vuoden takaista ensimmäistä laivamatkaansa Kolmårdenin eläintarhaan ja sitä, millainen se iso laiva oikein on. Kelluva hotelli kaikilla herkuilla!

Mutta kyllä täytyy kuulkaa sanoa, että on niin paljon helpompaa matkustaa 4- ja 6-vuotiaan kanssa kuin 2- ja 4-vuotiaan kanssa! Kahden vuoden takainen kesälomareissu oli aikamoista suoriutumista meiltä vanhemmilta, kun tällä kerralla pääsimme itsekin nautiskelemaan merimatkasta. Ihan oikeasti.

Päätimme antaa poikien valvoa - toisin kuin edellisellä reissulla - ja se oli hyvä idea. Muistan kuinka silloin toissa kesänä yritimme epätoivoisesti saada jälkikasvua kellistettyä sänkyihinsä jotakuinkin rutiiniaikaan, kun käytävällä muut lapset juoksivat ja kiljuivat vielä täysillä. Siitähän seurasi vain tolkuton nukutusrumba ja väsyneet vanhemmat.

Tällä kertaa söimme ihan rauhassa pitkän kaavan mukaan ja sen jälkeen pojat touhusivat leikkihuoneessa ja lastendiskossa. Sitten siirryimme vielä hetkeksi tanssimaan yökerhon puolelle ja menimme koko perhe yhtä aikaa nukkumaan - ja pojatkin nukahtivat heti iltasadun jälkeen turvalaidoin varustettuihin sänkyihinsä noin klo 23. Pojat nukkuivat laivassa kuin kotonaan, mutta meillä aikuisilla oli aikamoiset silmäpussit seuraavana aamuna moottorin tärinässä (kansi 6), keinunnassa ja käytävältä kuuluvien äänien seassa torkkumisen jälkeen - mutta tämänhän tiesimme jo entuudestaan.

Pikkuveikka nautti tanssimisesta ihan valtavasti ja viiletti hiki päässä pitkin tanssilattiaa. Isoveikka oli näköjään tullut ujosteluikään ja katseli ensimmäisen illan sivusta muun seurueen tanssimista. Toisena iltana hänkin rohkaistui parketille ja lopulta tanssitti äitiä niin ihanasti, että äitillä tuli ihan tippa linssiin. Niin iso poika jo.

Tämä laivareissu oli siitäkin mukava, että peräkkäiset yöt vietettiin samassa osoitteessa - olkoonkin, että se tarkoitti sillipurkin kokoista hyttiä, jossa jonkun on oltava koko ajan sängyssä ja jonkun siirryttävä oven luokse, että kolmas henkilö pääsee vessaan. No kahdeksaan neliöön ei paljon mahdu, kyllähän sen järkikin sanoo, mutta silti laivan perushyttien pienuus aina yllättää. Ja turha muistuttaa, että hytissähän käydään vain nukkumassa. Kyllä, mutta siihen liittyy myös peseytymistä, yöpukujen pukemista ja lopulta laukkujen pakkaamista. Edellisellä Kolmårdenin reissulla vietimme ekan yön laivassa, toisen hotellissa ja kolmannen taas laivassa: yhtä pakkaamista ja purkamista, tuloa ja lähtöä - ihan kamalaa pienten lasten kanssa.

Ruokailut hoidimme laivan buffetissa, että olisimme samassa paikassa muun matkaseurueemme kanssa, mutta emme saaneet kuitenkaan viereisiä pöytiä. Koen itse mukavammaksi syödä pöytiin tarjoiltuna ja lasten kanssa buffetin ruuhkassa edestakaisin suhaaminen on turhauttavaa. Aikaa kului valtavasti lautasten kanssa edestakaisin kulkemiseen, toisena iltana oli hieman helpompaa, kun jo tiesi, mistä eri ruokalajt löytyvät. Onneksi isoveikka pystyi jo hakemaan santsiannoksensa itsenäisesti.

Tukholman vierailukohteeseemme Gröna Lundin tivoliin olisi kannattanut tutustua hieman paremmin etukäteen ja suunnitella, missä laitteissa kukin haluaa käydä, kenelle ostetaan ranneke (noin 35 eur, sisäänpääsy yli 7 v  noin 11 eur) jne. Nyt kulutimme turhan paljon kallisarvoista huvitteluaikaa ihmettelyyn ja kuljeskeluun. Tivoli avautui vasta klo 11 ja ennen kolmea pitää olla jo takaisin hop on-hop off aluksen laiturilla (joka on onneksi tivolin vieressä), että ehtii ajoissa laivalle takaisin: paluumatka alkaa tosiaan jo klo 16.

Päädyimme sitten sellaiseen ratkaisuun, että minä jään pikkuveikan ja lippuvihon kanssa kanssa pienille lapsille suunnattujen laitteiden alueelle (onneksi ne ovat omana ryhmänään) ja mies kulkee isoveikan ja serkkuperheen kanssa isompien laitteissa rannekkeilla. Minä kun en kaipaa pätkääkään ylösalaisin olemista saati sitä kuuluisaa vauhdinhurmaa.

Gröna Lundin uudistetussa kummitustalossa (K13) olisi ollut mukava käydä, mutta voin elää ilman sitäkin. Kävin ennen lapsia tuon kummitustalon edellisessä versiossa, joka oli hyvä sekin. Tässä tapauksessa ei siis istuta junan kyydissä hampaat kalisten, vaan talossa liikutaan itsenäisesti ja sinne on palkattu henkilökuntaa kummittelemaan. Vähän eri luokkaa kuin kauhtuneet, nitisevät nuket ja katosta riippuvat hämähäkinseitit. Suosittelen kauhuelokuvien ystäville.

En muista, millaiset jonot Linnanmäellä on heinäkuisena sateettomana lauantaina, mutta arvelen, että tässä ruotsalaisversiossa jonot ovat vieläkin pidemmät. Joihinkin lasten laitteisiin saattoi selvitä hyvällä tuurilla vartin jonossa seisomisella. Hampurilaisateriaa (kioskista) olisi joutunut jonottamaan ainakin puoli tuntia, joten ostimme nakkisämpylät myyntikärrystä jälleen aikaa säästääksemme.

Hotelliyö Tukholmassa olisi ollut fiksu valinta, jolloin Gröna Lundissa olisi voinut viettää kaksi päivää ja käydä siellä pannukakkukahvilassakin. Nyt oli vähän sellainen tunne, että sinkoiltiin vaan jonosta toiseen kovalla vauhdilla. Onneksi lastenlaitteiden alueella oli mm. ihana vanhanaikainen karuselli, kahvikupit, lentävät elefantit, vanhat autot ja lasten vuoristorata - juuri pikkuveikalle ja äidille sopivia laitteita. Gröna Lundissa pientenkin laitteet ovat muuten maksullisia - toisin kuin Lintsillä.

Meidän kesälomareissumme onnistui kokonaisuutena tosi hienosti ja tuntui mahtavalta olla yhdessä perheenä ilman arjen velvollisuuksia ja kaukana rakennusprojekteista. Parasta oli huomata, että pojat ovat jo niin isoja, että heidän kanssaa voi joskus poiketa päivärytmistä ja -rutiineista ilman pakan totaalista sekoittumista. Jos edellisenä iltana on valvottu myöhään, eikä päikkäreitä ole mahdollista nukkua, otetaan sitten alkuillasta nokoset, että jaksetaan tanssia vielä toinenkin ilta! Voi että me nautimme!

Onko Gröna Lundin tivoli teille tuttu? Missä muualla lapsiperhe viihtyy Tukholmassa?

Mukavaa viikonloppua teille kaikille! Me suunnataan isännän kanssa Turun seudulle kolmeksi yöksi poikien nauttiessa isovanhempien huomiosta. Toivottavasti Naantalin aurinko paistaa!

Vahteristonemäntä / Toivottoman oivallista! -bloggari

1. Tuolla ei olla käyty, kivalta kuulostaa. Me ollaan käyty 2krt junibackenissa ja Wasa-laiva museota on mietitty. Se kiinnostaisi varmaan meidän poikaa. Laivalla parasta on syöminen buffetissa tietenkin.

Odotan postausta repusta ja muista koulujutuista. Mä ostin tänään outletista harmaan Taag-takin. Ajattelin että se olisi hyvä koulutakki syksyllä ja talvella mikäli leutoa on taas. Varmaan toimii samanlaisella säällä kuin fleece-vk-takki-yhdistelmä, mutta on helpompi ja nopeampi pukea.
    -T-

1. Me taas ei olla käyty ollenkaan Junibackenissa, joka on varmasti aivan ihana. Wasa-laivaa olen käynyt katsomassa ennen lapsia: lapsille se on varmasti hieno kokemus ja sinne täytyy pojat ehdottomasti joku kerta viedä.

Ainiin se reppu-postaus! Ihan kohta, ihan kohta ;) Palattiin tänään iltasella Turunreissulta...

Mulla on kans isoveikalle juurikin harmaa Taag tuolla kaapissa odottamassa. Syyskylmillä ja talven loskapäivinä sillä pärjää tosiaan ilman fleeceäkin, jota koulussa tuskin viitsivät kuitenkaan pukea. Talvella pidämme Taag:ia myös kauppatakkina, kun paksuissa talvitakeissa tulee kaupassa lämminverisellä turhan tukalaa (viime talvena oli untuvat...).

2. Ei olla koskaan käyty vielä Tukholmassa, olis kiva käydä :) teidän reissu vaikuttaa tosi ihanalle! :)

1. Kannattaa käydä Tukholmassa, suosittelen :) Tuntuu, kuin olisi kauempanakin "etelässä", vaikka onkin vain naapurimaassa. Ja laivamatka on kyllä lapsille elämys sinänsä.

Näissä kommenteissa näkyykin muita, todennäköisesti fiksumpia vaihtoehtoja Tukholma-päivän viettoon pienten lasten kanssa kuin tuo Gröna Lundin tivoli. Wasa-laivan museo kiinnostaa varmasti poikia ja myös kuninkaanlinnan aarrekammio voisi olla jännittävä. Aarrekammiosssa en ole itse vieraillutkaan. Junibackenissa heräävät eloon Astrid Lingrenin satujen hahmot.

3. Ihana reissu! :D Me ei olla vielä edes laivalle asti päästy, mutta ehkä joskus, vaikka ensi kesänä!

1. Se oli ihana :)

Ihan pienten kanssa ei laivalle kyllä kannatakaan rynniä, sen sain kokea tosiaan pari kesää sitten pikkuveikan kanssa, jolloin matkustaminen oli aikamoista selviytymistä. Tai kyllähän monet näyttävät matkustelevan ihan vauvojenkin kanssa, mutta omasta mielestä matkustelu on niin paljon mukavampaa vähän isomman lapsen kanssa, jolla on jo "tolkku" päässä, vaarantaju kehittynyt ja joustavuuttakin alkaa löytyä.

4. Me ei ollakaan lasten kanssa käyty maissa risteilyllä, kun on oltu Gracella (jossa muuten tosi kivoja perhehyttejä, joissa kaks hyttiä yhdistetty ja toisessa on tavan parisänky, toisessa kerrossängyt, eikä tartte olla kuin sillit purkissa). Mulle ehkä tuollainen muutaman tunnin pikapyrähdys tivoliin olisi liian ahdistava :D Etenkin jos jonoja, mulla menis hermo :D

Oliko kiva aikuisten reissu? Mäkin just palauduin kotiin ja koitan asennoitua siihen, että hitsi vie elokuu!!! :O

1. Juu, niin tuollakin laivalla olisi varmasti voinut ostaa perhehytin/kaksi hyttiä yhdistettynä, mutta pihistimme majoituksessa. Täytyypä jatkossa selvittää, minkähintainen olisi tilavampi hyttivaihtoehto. Kyllä se tälläkin porukalla säästäisi hermoja ;)

Totta, muutaman tunnin Tukholmapyrähdyksen voisi käyttää muutenkin kuin tivolissa jonottaen. Kuten tuossa aiemmin kommentoitiin, esimerkiksi Wasa-museo olisi ollut rennompi käyntikohde. Mutta tää olikin tällainen nykyajan teho-lomamatka: huvipuisto ja laivareissu samassa paketissa :D

Tänään illalla kotiuduttiin aikuisten reissulta Turusta/Naantalista. Voi että teki hyvää. Eikä tosiaankaan ollut mitään aikatauluja! Oli kyllä hieman hankala hypätä taas lennosta puikkoihin iltatoimiin ja alkaa keittää iltapuuroja ja pestä pyykkejä... äkkiä sitä unohtaa nämä äitiyden rutiinit, kun pääsee hetkeksi irti! :)

Kommentti sinulta kivalta tuntuisi, anonyyminäkin onnistuisi! :)